Lieneke Hulshof (1993, Lichtenvoorde) was hoofdredacteur van het online kunsttijdschrift Mister Motley en is nu werkzaam als onafhankelijk curator, moderator en kunstjournalist.
Ze maakt kunsttentoonstellingen over de culturele historie van het (boeren)landschap in Nederland en is bij voorkeur geïnteresseerd in het zichtbaar maken van hedendaagse kunst in omgevingen waar dat weinig gebeurt. Ze zoekt daarvoor actief naar tentoonstellingsplekken buiten de Randstad. In al haar werk is het voor haar belangrijk om kunst concreet te maken en te laten zien dat kunstenaars verhalen vertellen die uiteindelijk over ons allemaal gaan.
Ze is tevens theoriedocent op ArtEZ in Arnhem, voorzitter van het bestuur van kunstenaar Karel van Laere (Largo) en bestuurslid van de Buning Brongers Stichting. Ook is ze sinds 2025 adviseur Beeldende Kunst bij het BNG Cultuurfonds.
Ze maakt kunsttentoonstellingen over de culturele historie van het (boeren)landschap in Nederland en is bij voorkeur geïnteresseerd in het zichtbaar maken van hedendaagse kunst in omgevingen waar dat weinig gebeurt. Ze zoekt daarvoor actief naar tentoonstellingsplekken buiten de Randstad. In al haar werk is het voor haar belangrijk om kunst concreet te maken en te laten zien dat kunstenaars verhalen vertellen die uiteindelijk over ons allemaal gaan.
Ze is tevens theoriedocent op ArtEZ in Arnhem, voorzitter van het bestuur van kunstenaar Karel van Laere (Largo) en bestuurslid van de Buning Brongers Stichting. Ook is ze sinds 2025 adviseur Beeldende Kunst bij het BNG Cultuurfonds.
De kunstacademie als cateringbedrijf
Metropolis M(Nummer 4, NL)
20-08-2023
Pascal Gielen en Paul De Bruyne introduceerden zo’n tien jaar geleden de term ‘cateringregime’ om de effecten van neoliberalisering op de Nederlandse kunstacademies te omschrijven. Met de aankondigde bezuinigingen op de academies rijst de vraag: hoe staat het ervoor op de academies? En hoe wordt het ervaren door de mensen die er werken?
